Wednesday, April 8, 2009

aku -->alam persekolahan VS alam pekerjaan

Posted by Fah@Umi at 9:38 AM
Assalamualaikum...

ape yang aku nk citer kali ini adalah pengalaman aku sendiri, bkn secara umum, sbb setiap orang ada kisah masing-masing dan ape yg aku citerkan disini tak semestinya dialami setiap orang, ade yang lebih suka dan heppy ketika di alam persekolahan(tadika, sek menengah, sek memandu, university dan lain2) berbanding di alam pekerjaan, dan begitu juga disebaliknya....

bagi aku pulak, alam persekolahan lebih best, tak banyak masalah, hepy jer, x stress sgt, kecuali masa exam la, tu pun klu aku study last2 minit, hehehe...bkn sokmo, kdg2 jer..huhu...

alam pekerjaan lak, cabarannya mang byk sgt2, aku pun x reti sgt nk citer panjang2, ape yang berlaku kat aku,aku pasrah dan aku yakin ini semua adalah dugaan dari Allah swt kat aku, ape yang bleh aku citer ckit kat sini adalah, bidang yg aku keje sekarang ni adalah bidang yg aku x minat, mang stress ckit la bile kite buat sesuatu yg kite x suka, jenis aku adalah, aku ni pendiam, low of communication skill..hehe...aku ni suka wat keje sorang2 jer, bg komputer sebutir, n bg aku wat keje, itulah style aku....

tp keje aku sekarang ni, kene berhubung dengan ramai orang, kene dengar masalah, then selesaikan, pastu kadang2 kene marah, tp kadang2 aku marah balik, dan ilmu aku dlm bidang ni ckit, so aku kene cari ilmu tu sendiri melalui internet, buku, bertanya orang yg lebih berpengalaman, sebab kalau aku xde ilmu, nanti bile orang tanye, tergagap lak...dan xleh nk selesaikan masalah..ape keje aku sebenarnya??biarlah rahsia dulu..huhu....

walaupun dengan susah payahnya, tapi dekat setahun dah aku duk wat keje ni, dan aku nampak hikmah disebaliknya, sesungguhnya setiap ape yg berlaku dan dugaan yang diberii, ade hikmah disebaliknya, kini aku lebih berkeyakinan berhadapan dengan orang, dengan masalah, dapat mengetahui pelbagai jenis perangai menusia dan belajar menangani masalah, dan yang juga belajar untuk bersabar, semua ini membuatkan aku lebih matang...

sebenarnya sepanjang hampir setahun aku bekerja dalam bidang ni, dah banyak kali aku nk ambik tindakan nk benti keje, terutama bile datang masalah yg banyak dan aku strees, tapi aku memiliki ramai kawan yang banyak memberi nasihat dan memahami aku, dan bile aku pikir balik kate2 mereka aku hapuskan niat aku nk benti keje dan terus bertahan hingga ke hari ini...

Alhamdulillah, aku bersyukur dengan rezeki yang tuhan bagi kt aku, klu dibandingakan, ramai yang masih xde keje, menganggur, aku ni dikira bernasib baik, alhamdulillah....aku akan cuba buat yang terbaik dengan amanah yang diberi kat aku..insyaAllah..

kawan-kawan aku selalu bagi nasihat supaya bersabar, kerana di zaman kegawatan ekonomi kini, ramai yang xde keje, aku lak ade keje tp nk benti, nanti klu benti keje, mesti aku terkonting kanting kat umah dengan aktiviti mengemukkan badan, hehehehe....

rindunya kat alam persekolahan, klu ade mesin masa cam citer doraemon tu, kan best, pasti aku akan balik ke zaman sekolah dlu jupe ngan kawan2, cikgu..waa, best2...pastu main hujan, main basikal, derak2(bersiar2), mandi sungai, main tarzan2, ganas jgk aku ni dlu..huhu....semua tu kenangan terindah....


ooppss !!..x sangka aku bleh tulis pnjg camni, panjang ker??bg aku dah panjang ni, sbb aku xde bakat dlm bidang penulisan..hehehe...satu permulaan....nanti entry lain, aku cuba merapu dengan lebih panjang lagi...thanks kepada sesiapa yang sudi membaca...harap2 jgn pening dengan ayat aku yang tunggang terbalik ni...hihihihi...

5 comments on "aku -->alam persekolahan VS alam pekerjaan"

~Cinta Cukulet~ on April 8, 2009 at 5:04 PM said...

alam persekolahan yg paling best adalah di zaman tadika hehe..belajar sikit2, main banyak2 huhuhu

Fah@Umi on April 9, 2009 at 8:38 AM said...

To cinta cukelet ~~ yaa, main plestesin, buat mcm2 bentuk..huhu

Lisam on April 9, 2009 at 10:28 AM said...

kalo pakcik, skrg gak ase nak keje je..nak kumpul duit, tlg mak ayah, adik2 then kawen(ngehehe)..bese la, time blaja ni tringin nak keje, tp bile time keje, ngengade nak blja balik..manusia, mmg xkan puas dengan apa yg ada depan mata, slalu meminta-minta apa yang kita tiada...yg penting, syukur tu perlu dlm apa jua kerja yang kita buat...

mabruk yuna...hebat dh skrg ^^,

Fah@Umi on April 9, 2009 at 10:44 AM said...

to pakcik

adooiii, kene atas dahi yuna laaa....ish2...
yuna dah sedar pakcik...thanks..senyum2 sokmolah..hehehe...:)

Feta on April 11, 2009 at 11:59 PM said...

Tapi ilmuNa udah meningkat dari masa persekolahan kn ^_^

Post a Comment

 

^_^PeLaNGii KeHiDuPaN^_^ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal